21 septembrie 2014

Portalul complet de resurse pentru IMM-uri

Home \ Consultanta gratuita \ Management \ Project Management – Caracteristici. Definitie.

Project Management – Caracteristici. Definitie.

publicat la 08 decembrie 2009

Project Management – Caracteristici. Definitie.

Project Management sau Managementul proiectelor este un domeniu care a aparut recent pe piata, iar importanta sa a cunoscut o crestere majora datorita faptului ca, la scara europeana si internationala, tot mai multe actiuni se desfasoara in cadrul unor proiecte. Resursele utilizate de catre aceste proiecte, mai ales de cele financiare, au un rol din ce in ce mai mare in dezvoltarea economica, aria lor de aplicabilitate fiind in crestere.

Proiectul reprezinta o suma de activitati care conduc la realizarea unui scop comun
si necesita un consum important de resurse (umane, materiale, financiare, echipamente,
informatii, documentare si timp).

Managementul de proiect consta in planificarea, organizarea si gestionarea
(controlul) sarcinilor si resurselor, urmarind atingerea unui anumit obiectiv, in
conditiile existentei unor constrangeri referitoare la timp, resurse si costuri.

Pentru ca managementul de proiect sa functioneze in conditii optime, toate persoanele si institutiile implicate trebuie sa respecte principiile managementului. In caz contrar, in lipsa unei culturi manageriale sau cel putin a incercarii de adoptare (prin forme adecvate de instruire) a unei politici de formare a acesteia, proiectul sau institutiile implicate pot suferi efecte negative, precum:

  • Dificultati de comunicare – in cazul confuziilor intre notiuni (program/proiect, monitorizare/evaluare/audit) si in cazul lipsei unei strategii foarte clare pentru comunicarea dintre membrii echipei;
  • Dificultati de management  – in cazul in care nu se cunosc anumite notiuni de baza ale managementului de proiect (monitorizare, ciclul de viata etc.) sau conceptele managementului de proiect sunt confundate cu cele ale managementului strategic al institutiei;
  • Conflicte manageriale (de subordonare, de interese, de buget, de resurse)– in cazul nerespectarii principiilor manageriale intr-o institutie in care se desfasoara proiecte si in care se produc suprapuneri sau confuzii bugetare;
  • Decizii eronate cu consecinte grave in planul material al resurselor si bugetelor – in cazul calculelor incorecte ale indicatorilor de eficienta a proiectelor sau atunci cand bugetele sunt subevaluate.

Principiile managementului de proiecte

Indiferent de tipul de proiect, independent de personalitatea si stilul managerului sau/si de metoda specifica adoptata, managementul de proiect va respecta intotdeauna urmatoarele principii:

Unicitatea obiectivului: un proiect are un singur obiectiv principal (general). Acesta este motivul pentru care proiectul exista si este finantat.

Managerul de proiect
(coordonatorul) - proiectul este condus de un singur manager (“team leader”) care are, pe langa competenta necesara, intreaga autoritate si completa responsabilitate in ceea ce priveste conducerea proiectului. Membrii echipei raspund pentru propriile decizii in fata managerului de proiect.

Descompunerea structurala a proiectului: in functie de complexitatea proiectului, acesta se imparte in subunitati structurale (subproiecte, sarcini, grupuri de activitati, activitati) pentru a utiliza competenta fiecarui membru al echipei.

Abordarea, pornind de la obiectiv catre resurse: alocarea resurselor necesare realizarii obiectivelor proiectului se face numai dupa ce sunt identificate toate activitatile necesare; resursele se calculeaza si se aloca numai pentru punerea in practica a acestor activitati.

Evaluarea/reevaluarea:
este recomandabil ca dupa fiecare etapa sau stadiu al proiectului sa fie prevazuta o etapa de evaluare/reevaluare care sa permita luarea deciziilor impuse de practica. Aceasta, deoarece probabilitatea  aparitiei unor erori este mai mare in faza de conceptie a proiectului, iar consecintele acestora se pot identifica relativ tarziu, abia in faza de implementare.

Monitorizarea si evaluarea: obligatoriu, proiectele sunt permanent monitorizate intern (de managementul proiectului) si pot fi monitorizate extern (de evaluatori din afara proiectului, de finanator etc.)

Orice proiect depinde de trei factori, care definesc “triunghiul” proiectului: 
1.    Timp
2.    Bani
3.    Obiective


Retineti: modificarea oricaruia dintre factori determina schimbarea celorlalti doi.

Pornind de la aceste realitati, pentru o implementare reusita a unui proiect este recomandabil ca toti cei care participa la implementarea proiectului  sa deprinda abilitati specifice unui manager de proiect , fara sa isi propuna sa faca din aceasta o cariera in sine.


Resurse



Ce inseamna un bun management de proiect?

De ce esueaza proiectele?

Management de proiect sau managementul oamenilor?

Mic ghid privind managementul proiectelor


Managerul de proiect iti scoate firma din impas

Managementul proiectelor in afaceri: o metoda moderna de reducere a costurilor





Director firme

84691 de companii inscrise

Promovati-va gratuit compania

Calendar evenimente

Vizualizati evenimentele ce se desfasoara la o anumita data accesand data respectiva, semnalizata pe fundal rosu.

Septembrie 2014

Sondaj

Ati luat in considerare varianta finantarii afacerii dvs. pe baza de factoring?

Abonati-va la newsletter

© 2009 arenaimm.ro - Toate drepturile rezervate